Niezbędne jest zwracanie uwagi na potencjalne oszustwa telefoniczne, gdzie przestępcy udają Policję lub np. pracowników banku. Trzeba być świadomym, że numery telefonów dostępne na stronach internetowych Policji oraz innych instytucji mogą być wykorzystane w procederze znanym jako spoofing. Bądź ostrożny, jeśli widzisz taki numer na wyświetlaczu swojego telefonu.

Spoofing to technika stosowana przez przestępców do wyłudzania prywatnych informacji lub pieniędzy. Wykorzystuje ona specjalistyczne oprogramowanie, które umożliwia modyfikację prezentowanego numeru bądź nazwy dzwoniącego. Dzięki temu osoba dzwoniąca może ręcznie ustawić numer i jego opis, które będą widoczne dla odbierającej osoby jako przychodzące połączenie. Ten rodzaj technologii pozwala na prezentowanie na Twoim telefonie numeru np. policyjnego lub innego oficjalnego jako numeru dzwoniącego. To może wprowadzać w błąd i skutkować obniżeniem czujności.

Oszuści często twierdzą, że są policjantami, przedstawicielami banków lub innych urzędów i instytucji. Wywierają oni presję na niewinnej ofierze, manipulując ją w przekonaniu o niebezpiecznej sytuacji, od której osoba udająca policjanta czy pracownika banku rzekomo chce uchronić. Celem takiego działania jest wyłudzenie tzw. danych wrażliwych lub pieniędzy. Oszuści są biegli w manipulowaniu rozmową w celu uzyskania jak najwięcej informacji i wykorzystania naszej łatwowierności.

Policja mając na uwadze bezpieczeństwo społeczeństwa apeluje o ostrożność! Jeżeli podejrzewasz, że prowadzisz rozmowę z oszustem podszywającym się pod pracownika danej instytucji, natychmiast rozłącz się. Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości rekomenduje zasadę 30 sekund – odczekaj minimum pół minuty. Po upływie tego czasu samodzielnie wpisz numer do banku/instytucji/osoby, z którą rozmawiałeś. Nie korzystaj w tym celu z listy ostatnich połączeń. Pamiętaj, by nie publikować swoich danych kontaktowych w internecie.

Jeśli osoba udająca pracownika banku lub innej instytucji prosi Cię o hasła lub prywatne dane, natychmiast się rozłącz i zgłoś to. Policjanci nie przechowują pieniędzy ani nie zabezpieczają ich na specjalnych kontach. Nie kontaktują się z osobami postronnymi pytając o numer konta, hasło dostępu do niego czy oszczędności. Pracownicy służb bezpieczeństwa nigdy nie proszą o przekazywanie środków na określone ,,bezpieczne” konta bankowe.

W każdej rozmowie telefonicznej z nieznajomą osobą kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. Pod żadnym pozorem nie udzielaj informacji o swoich danych osobowych oraz kodach autoryzacyjnych, nawet jeśli rozmówca twierdzi, że dzwoni z instytucji, której jesteś klientem. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się jak najszybciej z najbliższą jednostką Policji lub zadzwoń pod numer alarmowy 112. Zachowajmy ostrożność! Nie narażajmy na ryzyko naszych oszczędności.