W najbliższym czasie planowane są zmiany w zakresie działania strefy czystego transportu (SCT) w stolicy Polski, Warszawie. Te zmiany obejmują przede wszystkim rozszerzenie obszaru objętego SCT, który ma teraz obejmować także dzielnicę Żoliborz. Do tego dochodzą również nowe ustalenia w zakresie zasad obowiązujących mieszkańców strefy oraz osoby, które płacą podatki na terenie Warszawy.
Na mocy tych nowych regulacji, mieszkańcy strefy i podatnicy z Warszawy zostaną zwolnieni z konieczności spełnienia wymagań SCT przez pierwsze dwa etapy jej implementacji. W praktyce oznacza to, że te reguły będą miały na nich zastosowanie dopiero od stycznia 2028 r. Od tej daty nie będą mogli poruszać się po obszarze SCT pojazdami z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat oraz pojazdami napędzanymi benzyną, które mają więcej niż 22 lata.
Seniorzy, którzy ukończą 70 lat przed końcem 2023 r. i byli właścicielami swoich pojazdów już przed przyjęciem uchwały o SCT, będą mogli liczyć na bezterminowe zwolnienie z obowiązków wynikających z tych przepisów, pod warunkiem spełnienia określonych warunków. Ta sama ulga dotyczyć będzie kierowców po 70. roku życia oraz posiadaczy pojazdów zabytkowych z Warszawy, ale spoza obszaru SCT, jak również osób spoza stolicy.
Według najnowszego projektu, SCT ma teraz obejmować obszar ponad dwukrotnie większy niż pierwotnie planowano. Dokładniej mówiąc, chodzi tu o całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, niemal całą Ochotę i Pragę Południe, większość części Mokotowa oraz połowę Woli.
Zaproponowane zmiany trafią wkrótce do Rady m. st. Warszawy, która podejmie ostateczną decyzję w sprawie ich implementacji oraz określi terminy wprowadzenia nowych regulacji. Wcześniej przeprowadzone zostały konsultacje społeczne, podczas których przeanalizowano także raporty ekspertów. Wszystko to miało wpływ na finalny kształt nowego projektu strefy czystego transportu.
W skrócie, strefa czystego transportu to specjalny obszar, na którym mogą poruszać się jedynie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Metoda ta jest popularna w Europie i stosowana od wielu lat, jako jeden ze sposobów na poprawę jakości powietrza w miastach i ochronę zdrowia mieszkańców. W Europie istnieje już ponad 320 takich stref. W Polsce Kraków już przyjął uchwałę o utworzeniu SCT na swoim terenie, która zacznie obowiązywać od lipca 2024 r.