Zjawisko cyberprzemocy nie omija nawet najmłodszych użytkowników Internetu, stanowi to rosnący problem społeczny. Aby zapobiec rozwojowi tego negatywnego trendu, grupa uczniów z 122. Liceum Ogólnokształcącego im. Ignacego Domejki z Warszawy nawiązała współpracę z funkcjonariuszem policji z dzielnicy Bielany. W ramach swojej misji odwiedzili Szkołę Podstawową nr 289, gdzie przeprowadzili edukacyjne spotkanie na temat cyberprzemocy.
Podczas spotkania, które było częścią projektu społecznego „Hejty”, licealiści i policjant podzielili się swoją wiedzą na temat różnych aspektów cyberprzemocy. Młodsi uczniowie dowiedzieli się, jak rozpoznawać sytuacje, kiedy stają się ofiarami takiego zachowania w sieci, jakie mogą być jego skutki oraz jak chronić swoje bezpieczeństwo online.
Spotkanie było kontynuacją działań licealistów i bielańskiego policjanta w ramach projektu Hejty, który jest częścią Ogólnopolskiej Olimpiady „Zwolnieni z Teorii”. Głównym celem tej inicjatywy jest edukowanie dzieci i młodzieży o przyczynach, konsekwencjach oraz metodach zapobiegania cyberprzemocy.
Inicjatywa zakłada zaangażowanie starszych uczniów w działania profilaktyczne skierowane do ich młodszych kolegów. Dzięki temu przekaz informacji jest bardziej przystępny i angażujący dla młodszych uczniów.
Podczas spotkania w Szkole Podstawowej nr 289, licealiści i policjant poruszyli temat hejtu w Internecie, omawiając jego konsekwencje prawne i psychologiczne oraz strategie radzenia sobie z przemocą w sieci. Uczniowie szkoły podstawowej aktywnie uczestniczyli w dyskusji, analizowali przykłady i uczyli się korzystać z narzędzi zapewniających ochronę przed cyberprzemocą. Policjant z Bielan podkreślił znaczenie odpowiedzialności za swoje słowa i zachowania w sieci oraz uwypuklił poważne konsekwencje hejtu, które mogą dotknąć zarówno ofiarę, jak i sprawcę.
Projekt Hejty to modelowy przykład efektywnej współpracy między młodzieżą a służbami mundurowymi w zakresie profilaktyki. Dzięki inicjatywom tego typu młodzież nie tylko zdobywa cenną wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci, ale również uczy się empatii i odpowiedzialności za swoje działania w świecie cyfrowym.