Zasadniczą rolę w ochronie środowiska odgrywa wykorzystywanie opakowań, które można używać wielokrotnie. Dzięki nim, ilość odpadów, które trafiają na wysypiska jest znacznie zredukowana, a zużycie surowców niezbędnych do produkcji jednorazówek jest ograniczone. Mając na uwadze aspekt ekonomiczny, korzystanie z takich opakowań również jest bardziej korzystne. Stolica Polski decyduje się na podejście proekologiczne i od września wprowadza działania w ramach kampanii pt. „Myślę~ nie marnuję opakowań”. Te działania będą realizowane na kolejnych trzech warszawskich bazarach.

W okresie od 23 stycznia do 27 kwietnia 2024 r., miasto Warszawa przeprowadziło pilotażowy projekt o nazwie „Myślę~ nie marnuję opakowań”. Podczas jego trwania na targowiskach zlokalizowanych przy ulicy Wołoskiej na Mokotowie, ulicy Egipskiej/Afrykańskiej na Pradze-Południe oraz przy ulicy Rembielińskiej na Targówku, mieszkańcy byli zachęcani do odpowiedniego segregowania odpadów komunalnych, rezygnacji z jednorazowych toreb plastikowych i korzystania z opakowań wielokrotnego użytku. Edukatorzy prowadzili rozmowy z ponad 7 tysiącami osób oraz rozdali aż 40 tysięcy wielorazowych woreczków. Na bazarkach pojawiły się specjalne szafy na tzw. torby bumerangi i wielokrotnego użytku woreczki, które służyły do dzielenia się nadmiarem posiadanych opakowań.

Trzy kolejne miejsca handlowe
Projekt cieszył się dużym uznaniem ze strony klientów, sprzedawców oraz odwiedzających bazarów. Wielu klientów wracało na zakupy z wcześniej otrzymanymi w ramach akcji wielokrotnego użytku torbami i woreczkami.

W związku z zaangażowaniem sprzedawców oraz zainteresowaniem klientów, postanowiliśmy kontynuować działania na następnych targowiskach. To odpowiedź miasta na wyzwania powiązane z nadmiernym zużyciem plastiku i nadprodukcją odpadów – deklaruje Maciej Fijałkowski, sekretarz miasta st. Warszawy.

Działania projektu będą trwały od 13 września do końca listopada na trzech warszawskich bazarach wybrane dni w tygodniu: Zieleniak – Ochota, Wolumen – Bielany, Haltar przy Hali Marymonckiej – Żoliborz.

„Myślę~ nie marnuję” to jednak nie tylko promowanie korzystania z wielorazowych opakowań. To również kampania, która namawia do ograniczania kupowania nowych rzeczy, wykorzystywania tego, co już posiadamy, dzielenia się, naprawiania, oddawania oraz korzystania z drugiego obiegu. Skłania do refleksji nad tym, czy takie zasoby jak jedzenie, ubrania, zabawki, meble czy sprzęty, których już nie potrzebujemy, na pewno powinny trafić na śmietnik.