Zgodnie z prognozami meteorologicznymi, już w piątkowy wieczór Warszawę może pokryć biała pierzyna. W sobotę spodziewane są intensywne opady śniegu, które będą utrzymywać się w warunkach ujemnych temperatur. Do tego dochodzi ryzyko silnego wiatru, który może powodować trudne do przewidzenia zawieje i zamiecie. Wszystko to stanowi jasny sygnał do działań dla zarządców dróg i chodników, którzy muszą odpowiednio zareagować na te warunki pogodowe.

Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM) pełni kluczową rolę w odśnieżaniu stolicy. Centrum Dowodzenia ZOM pracuje przez całą dobę, monitorując prognozy pogodowe i aktualną sytuację meteorologiczną. Kontrolerzy tej jednostki na bieżąco sprawdzają stan nawierzchni na terenie miasta. Już teraz gotowych do akcji jest 300 pługów i posypywarek. W magazynach firm, które zajmują się odśnieżaniem Warszawy, zgromadzone są tony piasku, który będzie wykorzystywany na obszarach przeznaczonych dla pieszych.

Aktualizacje dotyczące działań służb oczyszczania są na bieżąco publikowane na stronie internetowej ZOM oraz na profilach w mediach społecznościowych.

Zadania zlecone przez ZOM dotyczą 1500 km dróg miejskich, którymi poruszają się autobusy komunikacji miejskiej. W zależności od konkretnych potrzeb, na drogi może wyjechać nawet 300 posypywarek i pługów. Zarząd Oczyszczania Miasta jest również odpowiedzialny za oczyszczanie niektórych obszarów dla pieszych, co obejmuje 4 mln m kw. chodników nieprzylegających do nieruchomości, przystanki i dojścia do metra.

Śnieg z tych obszarów jest usuwany mechanicznie przez pługi chodnikowe oraz ręcznie przez ekipy ze szuflami. Następnie nawierzchnie są posypywane piaskiem. Specjalną uwagę poświęca się obszarom o największym natężeniu ruchu, takim jak węzły przesiadkowe, schody czy kładki – z uwagi na bezpieczeństwo pieszych.

Podczas ciągłych opadów śniegu, osiągnięcie finalnego efektu oczyszczania, zwłaszcza na terenach dla pieszych, może zająć znacznie więcej czasu. Służby rozpoczynają prace już podczas opadów, ale ostateczne rezultaty oczyszczania mogą być widoczne dopiero po zakończeniu opadów.

ZOM to tylko jedna z wielu instytucji odpowiedzialnych za utrzymanie porządku na terenach publicznych w stolicy podczas zimy. Jest wielu innych podmiotów, które mają podobny obowiązek.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za utrzymanie w czystości ulic ekspresowych, jak chociażby most Południowy im. Anny Jagiellonki czy gen. Stefana Grota-Roweckiego. Te drogi, po których kursują autobusy, są obszarem działania ZOM. Utrzymaniem dróg gminnych, którymi nie kursują autobusy, zajmują się urzędy 18 dzielnic Warszawy oraz zarządcy terenu.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest również odpowiedzialna za utrzymanie chodników wzdłuż dróg ekspresowych, kładki, schody i trasy dla rowerów. Chodniki przylegające do nieruchomości należą do obowiązków właścicieli, zarządców i administratorów danego terenu.

Zarząd Oczyszczania Miasta odpowiada za chodniki nieprzylegające do nieruchomości przy drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych. Urzędy dzielnic zajmują się chodnikami nieprzylegającymi do nieruchomości wzdłuż dróg gminnych oraz trasami rowerowymi.

Dla chodników w Śródmieściu odpowiada Zarząd Terenów Publicznych, natomiast Zarząd Praskich Terenów Publicznych zajmuje się chodnikami w Pradze-Północ. Za utrzymanie czystości w parkach odpowiada Zarząd Zieleni.